گردشگرم

من یک گردشگرم!

گردشگرم

من یک گردشگرم!

در این وبلاگ از سفرنامه، هتل های ایران و جهان، تور، ویزا و هر آنچه مربوط به گردشگری است برایتان خواهم گفت.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

ماهیت جامعه 

1 ) جاذبه  اصلی و دروازه شناخت محلی 
2 ) فضایی  که گردشگری در آن اتفاق می افتد
3 ) مانع بر سر راه دیگر قابلیت های گردشگری 
4 )عرضه و تقاضای گردشگری از سوی جوامع 


 افزایش تقاضا :گردشگران فعالانه در جستجوی مقاصد جدید    

افزایش عرضه : قابلیت محصولاتی که می توانند  به گردشگران  عرضه کنند واز منافع اقتصادی آنان آگاه تر می شوند.

مفهوم جامعه

1- مفهوم جغرافیایی
2- سیستمی اجتماعی 
3- مجمع تعلقات و عواطف متفاوت
4 سیستمی ایدولوژیکی                                           
 

رویکرد پایین به بالا  که به معنی همبستگی  و مشارکت  با ساکنان  محلی است  در توسعه پایدار  باید در نظر گرفته شود 
 جوامع  شبیه به هم نیستند ، آنان از افراد و سازمانهایی تشکیل شده اند  که ممکن است  ارزش ها ، هدف ها  و نگرش های  متفاوتی داشته باشند  و با توجه به  سنت های غالب  در جوامع ممکن است  به هم شبیه  باشند و یا شباهتی  به هم نداشته باشند و این تفاوت ها ممکن است حتی به تعارض بیانجامد 
 

 حقایق سیاسی :  کنترل گردشگری یک مقصد  توسط نخبگان  یا اقلیت های محلی و نه کل جامعه محلی 
 نگرش  مردم محلی متفاوت است ف برخی پذیرای گردشگری هستند ، برخی نه ( نگاه مثبت به گردشگری  و نگاه منفی به گردشگری که مشکل آفرین و دردسر ساز است )
گردشگری حاصل تعامل  فرهنگ مقصد ، فرهنگ مبدا و فرهنگ گردشگری است 
   سطوح تعامل متفاوت است :
رسمی :  جایی که خدمات و عملکردها و عملیات رسمی تر اتفاق می فتد 
غیر رسمی : جایی که گردشگر  زندگی واقعی  ساکنان را می بیند 
 

واکنش جوامع به گردشگری 

 

1 واکنش به توسعه گردشگری 
2 واکنش به پیامدهای توسعه گردشگری 
3 دنبال کردن توسعه عامدانه 
4 واکنش نامتجانس  جوامع به گردشگری 
الف: به علت نامتجانس بودن بافت جوامع و دارابودن ارزش های متفاوت 
ب : به علت نامتجانس بودن فضا و اشکال گردشگری 
ج: به علت نا متجانس بودن نگرش ها  به صنعت گردشگری در سطح کلان 
 

الگوهای نگرش به گردشگری 

 

تئوری تبادل اجتماعی 

تبادلات افراد بر اساس هزینه -منفعت : کسانی که منفعت بیشتری می برند  نگرش مثبت تر و کسانی که منفعت کمتر می برند نگرش منفی تر خواهند داشت.


 

تئوری پایدار و مشارکت جوامع در گردشگری 

هدف توسعه پایدار در جوامع محلی می بایست ارتقای کیفیت زندگی  ساکنان از طریق بیشینه کردن منافع اقتصاد محلی ، حفاظت محیطهای طبیعی و مصنوعی و فراهم سازی کیفیت مطلوب تجربه ای برای بازدیدکنندگان است 
برای رسیدن به این هدف : 
1 برنامه ریزی گردشگری  از یک رویکرد کسب وکاری صرف و توسعه ای  به سمت رویکردی جامع تر و جامعه محور هدایت شود .
2  توحه به برابری و مشارکت اعضا جامعه در هدف گذاری   و برنامه ریزی بازاریابی جهت افزایش پذیرش افراد 
3 تغییر نگاه از پارادایم مبتنی بر اجتماعی – فرهنگی  به دموکراسی مشارکتی    
 

دستور کار 21 

نقش  قدرت های سیاسی محلی در فراهم سازی  برنامه ای جامع  به منظور بهبود  توسعه پایدار در محل 
 1 حفظ و توسعه زیرساختهای  اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی 
2 نظارت بر برنامه ریزی و قوانین ومقررات 
3 اجرای خط مشی های و قوانین ملی زیست محیطی
4 تهیه خط مشی ها و قوانین زیست محیطی
 

نکات مهم در دستور کار محلی 21 

1 دولت  از طریق فراهم سازی منابع مالی اولیه و برنامه های آموزشی  می تواند تسهیل کننده  توسعه گردشگری  جامعه محور باشد 
2 مشارکت عمومی فعال  به القای حس خودباوری  درباره  توانایی ها یشان  برای شکل دهی آینده  شان کمک می کند 
3 تاکید بر مدیریت  مشارکتی  یعنی مشارکت بین دولت و جامعه شهروندی 
 

اصول توسعه پایدار جوامع 

خود اتکایی اقتصادی 
پایداری اکولوژیکی
کنترل اجتماعی 
برطرف کردن نیازهای افراد 
ایجاد فرهنگ اجتماعی 
 

گردشگری جامعه محور

توسعه گردشگری محلی در جوامع محلی  با استفاده از روش های نوآورانه  و از طریق افراد و گروه ها مالکان کسب و کارهای کوچک ، کارآفرینان ، انجمن های محلی و دولت 
اهداف :
1 پایداری  اجتماعی 
2 احترام گذاشتن  به فرهنگ ، میراث و سسن محلی و محیط طبیعی از طریق احیای آنها 
 

دلایل احساس نیاز به توسعه گردشگری جامعه محور 

1 کسب درآمد اقتصادی 
2 رهبری مرتبط با یک شخص یا گروه 
3 اهمیت کمیراث فرهنگی  به عنوان یک جاذبه مهم برای گردشگران 
4 اهمیت محیط طبیعی به عنوان عضوی بنیادین که تجربه گردشگری در آنجا کسب می شود
5 رشد فرصتهای شغلی به ویژه برای زنان ، جوانان و مردم بومیب 
6 فعالیت هماهنگ شرکتها و جوامعه 
 

یک مدل گردشگری  جامعه محور، گردشگری بومی است که 4 عنصر در آن هست 

محیط جغرافیایی
سنتهای قومی ( میراث ) 
اثرات فرهنگ پذیری ( تاریخی )
صنایع دستی قابل عرضه در بازار 
 

چالش ها ی روبروی گردشگری جامعه محور 

رقابت  و تهدید  از جانب تفجگاههای بزرگ مقیاس گردشگری 

چالش در دستیابی به یک شیوه  مسالمت آمیز برای همزیستی شرکتهای بزرگ و کوچک به عنوان بخشی از سیاست تویعه  اقتصادی  مشارکتی محلی 

قابلیت سوددهی پروژه های گردشگری جامعه محور در بلند مدت و نظارت پایین بر آنها 
 

نواقص گردشگری جامعه محور 

توجه به بقایای بلند مدت صنعت گردشگری  به جای برابری اجتماعی 
برخورد با جامعه میهمان به عنوان قالبهای متجانس و همگن 
نادیده گرفتن محدودیت های  ساختاری در زمینه کنترل محلی صنعت گردشگری
 

مشارکت 

نبود مشارکت ( دو پله پایین ) 
اظهار نظر افراد ( پله سوم و چهارم )
مشاوره دادن به تصمیم گیران نهایی ( پله پنجم ) 
مشارکت و داد و ستد  بین صاحبان قدرت و شهروندان ( پله ششم ) 
تفوض اختیار به شهروندتن ( پله هفتم)
در دست گرفتن قدرت  تصمیم گیری توسط شهروندان ( پله هشتم ) 
 

محدودیت های مشارکت در گردشگری 

شکل گرفتن مفاهیم توسعه مشارکتی در کشورهای در حال توسعه  یافته که به علت نامتجانس بودن با کشورهای در حال توسعه  محدودیت هایی برای آنها ایجاد می کند: 
محدودیت های فرهنگی و سیاسی 
فقدان مهارت و تخصصی 
بی اعتنایی ساکنان محلی 
 

 

  • ۹۸/۱۲/۲۳
  • مهدیه قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی