گردشگرم

من یک گردشگرم!

گردشگرم

من یک گردشگرم!

در این وبلاگ از سفرنامه، هتل های ایران و جهان، تور، ویزا و هر آنچه مربوط به گردشگری است برایتان خواهم گفت.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

تقسیم بندی معماری تیموریان:‏
‏  معماری این دوره را تقریبأ می توان به چهار مقطع تقسیم کرد:‏
‏1) عمارات دوره تیمور (سلطنت در 782-808/1370-1405)‏
‏2) عمارات دوره شاهرخ و گوهرشاد؛ پسر تیمور و همسرش (سلطنت در 1405-1447)‏
‏3) ابنیه دوره سلطان حسین بایقرا (سلطنت در 873-911/1470-1506) و مشاور و دیوانسالار وی ‏علیشیر نوایی
‏4) ابنیه قراقویونلوها (873-885/1380-1468) و آق قویونلوها (780-914/1378-1508) ؛ ترکمانهای ‏رقبای تیمور در غرب ایران(بلر و بلوم،1381،91)‏
مشخصات معماری تیموریان: ‏
یکی از ویژگی های خاص معماری تیموری که بعدها مورد متابعت صفویه و ازبکان آسیای میانه قرار گرفت ‏ایجاد مجتمع هایی از بناهای یادبود، حول یک میدان روباز بود. دیدنی ترین آنها در رجستان سمرقند قرار ‏دارد. سه ساختمان عمده پیرامون این میدان باقی مانده است. اولی مدرسه ی الغ بیگ است که ساختمان ‏آن در سال 1420 (شکل 1 و 2 ) آغاز شد و طبق نقشه ی کلاسیک، چهار ایوانی ساخته شده دارای نمایی ‏عالی و کاشیکاری ممتاز است. دو بنای دیگر بسیار جدید تر بوده جایگزین بنای متروک یا ویران شده ی ‏عصر تیموری گشته اند. مدرسه ی شیردار در فاصله ی سال های 1619 تا 1636 ساخته شد؛ نمای آن ‏‏(شکل 3 و 5 ) تقلیدی است از سردر مدرسه ی الغ بیگ و در داخل آن روشی نسبتاً غیرعادی برای ‏نگهداری گنبدها به کار رفته است. ساختمان جدید موسوم به مسجد و مدرسه ی طلاکاری ( پوشیده از ‏فلزات گرانبها)  (شکل 4) در حدود سال 1660 تکمیل شده است. طرح و ویژگی های آصلی این بنا اصالت ‏چندانی ندارد و سنگینی فرم های آن با ظرافت بناهای قدیمی در تضاد است (هیل و گرابر،1387:67).‏
دوره تیموری در معماری ایرانی به لحاظ کاربرد رنگ هم از نظر فنی و هم از نظر تنوع حیرت انگیز طرح ‏ها و بافت ها در اوج خود است. رنگ قسمت های بیرونی و درونی را تغییر شکل می دهد اما کاربرد آن بی ‏حساب نیست. ‏
غالب بناهای تیموری به گونه ای محسوس مبتنی بر اسکلت سازه است و کاربرد رنگ تنها موجب جلوه ‏گری بیشتر آن شده اما آن مستغرق نمی کند. این توازن ظریف در قرن های بعدی ناپدید شد. این تعادل ‏میان ساختمان و تزئین بدان معنی است که آجر همچون پس زمینه ای چه به لحاظ رنگ و چه به لحاظ ‏بافت برای تزئینات الحاقی به کار می رفت. خود نقش ها به عنوان نمونه ترنج ها و اسلیمی ها با مقولات ‏دیگر انطباق یافته و تعداد زیادی از آنها در کارگاه های سلطنتی پدید آمده و در تزئین معماری استفاده ‏می شد. بنابراین تمایل به نقشه کلی تزئین بر نمای ورودی بنای اتاق پیاده می شود که به قاب های منفرد ‏و به ظاهر غیر مربوط به هم تقسیم می شود. گاهی اوقات نقشه ی تزئین بسیار پیکر تراشانه است که ‏نمونه آن در استفاده از ترنج های لعابدار که مغرورانه بر سطحی لعابکاری شده نمایان است و یا در سطوح ‏چند گانه طاق های تیموری مشاهده می شود. اما تزئین متداول تر بهره گیری از تباین بافت بناست. به ‏عنوان نمونه کاشی زبر بی لعاب در مجاورت کاشه های صاف لعابدار.  ‏
از ویژگی های ممتاز برخی از شاخص ترین بناهای شکوهمند تیموری، مانند گور امیر در سمرقند و قصر ‏خود تیمور در شهر سبز، اندازه غول پیکر آن است. در واقع دروازه ورودی عمارت پشت را کوچک نشان می ‏دهد. ‏
مسجد بی بی خانوم در سمرقند و مدرسه های هرات نشان از آن دارد که معماران تیموری نسبت به ابعاد ‏نمایشی بنا های خود کاملاً هوشیار بوده اند. در بنای شاه زنده– گورستانی که به نظر می رسد بیشتر برای ‏شاه دخت های تیموری ساخته شده است- نیز آرامگاه ها به طوراتفاقی به صورت مجزا قرار نگرفته است ‏بلکه هماهنگ با بقیه قسمت ها است و راهی تشریفاتی به سوی مقبره شاه زنده می نماید. پلکانی ‏شکوهمند و دراز فضای مناسبی است برای القای حس انتظار و این اطمینان را به وجود می آورد که زائران ‏در مسیری مطلوب به سوی مقبره روان می شوند. به نظر می رسد تمام این محل را تعمداً به شکل ‏نگارخانه رو باز که آخرین فنون تزئینی را نشان دهد طراحی کرده اند. ممکن است در برپایی ان رقابتی ‏خاص نیز در کار بوده است. در بناهای تجربی تر تیموری شیفتگی به قدرت نمادین طاقبندی را می توان ‏احساس نمود. درین جا نگرش پیشین سلجوقی و ایلخانی درباره نقشه سه بخشی گنبدخانه- پایه محدوده ‏انتقالی پایه به گنبد و خود گنبد- منسوخ شده است و بر جای آن شیوه انتقال بسیار روان تر از سطحی به ‏سطح دیگر نشسته است. به طور معمول شبکه ای از طاق های کوچک و غالباً به شکل غیر لوزی قسمت ‏های بالاتر بنا را با طاق های ساده تر و محکم تر در پشت آنها می پوشاند و همگی در آخر کار به خود ‏گنبد ختم میشود که در فراز فضای به ظاهر آشفته زیرین با متانت ایستاده است. با این همه آنگونه که بی ‏درنگ از نقشه این قبیل طاق ها می توان دریافت این نیروی انفجاری مسلماً به تمامی تحت کنترل قرار ‏می گیرد. پیوند های آسمانی طاق های گنبدی که با ستاره های ثابت و شهاب ها ثاقب و نقش مایه ای ‏خورشیدی در وسط تکمیل می شود تردید ناپذیر است. (بلر و بلوم،1381: 212تا217)‏
‏  نظام طاقبندی سکنج از مهمترین نوآوری های معماری تیموری است و به نظر می رسد که از تجارب ‏پیشین نظام طاقبندی متقاطع بر روی فضاهای مستطیلی بهره گرفته باشد. در این جا اتاق مربعی قدیمی ‏‏(5/9 متر در هر وجه) به صورت حجره چلیپایی با طاقچه های پهن در همه جهات در آمده است. چهار ‏قوس پهن، تو نشستگی ها را پر کرده است؛ چهار قوس دیگر به طور همزمان با موازات مربع میانی سر ‏برکشیده است. تقاطع آن ها مربع کوچکی را پدید آورده که از نظام قدیمی چهار سکنج، یا هشت ضلعی، ‏یک منطقه شانزده وجهی و گنبد محافظت کرده است. شکاف های بین تویزه ها و سکنج ها با گچ تراش ‏خورده و منقوش که در این جا نام "شبکه سه کنجی" به خود گرفته، پر شده است. منافع این نظام متعدد ‏و زیاد است: خود طاق قوسی کوچک تر از اتاق مربعی آن است؛ حجم آن تا حدود زیادی کم است؛ بارهای ‏سنگین آن بیشتر در بندکشی ها متمرکز شده تا در دیوارها، مانند معماری گوتیک، و این امکان را به ‏وجود آورده تا در دیوارها پنجره تعبیه شود و یا با پلکان ها و اتاق های فرعی پر گردد.‏
‏  این جریان جدید گشودن فضای داخلی از طریق امحای دیوارها و ستون ها در آرامگاه صوفی معروف ‏‏"خواجه عبدالله انصاری" در گازرگاه (829-901/1425-1427) که به دستور شاهرخ در چند کیلومتری ‏شمال شرق هرات ساخته شد، نیز دیده می شود. شاید این یکی از برنامه های بود که قوام الدین را از کار ‏برای گوهرشاد دور کرده باشد. این آرامگاه در بردارنده یک صحن بزرگ مستطیلی با ایوانی در وسط هریک ‏از وجوهش است. بزرگترین ایوان در سمت قبله یا سمت غربی مجتمع قرار گرفته و مشرف بر مقبره ‏انصاری است. در ورودی روبروی آن است و اتاق های بزرگ و مستطیلی با طاقبندی عرضی و اتاق های ‏کوچک با شبکه سکنجی مشرف به آن است. این نقشه "حظیره" یا "محصوره تدفینی" نامیده شده است و ‏در آن آمیزه ای از پرهیز سنتی مسلمانان از پوشاندن و مسقف ساختن مقابر و اشتیاق حامی آن بنا برای ‏سترگ جلوه دادن یک مکان مقدس به کار رفته است.(بلرو بلوم،1381،99)‏
اجزای تشکیل دهنده ی معماری تیموری همچون ایلخانیان و سلجوقیان بویژه در ساختار مساجد جامع ‏ساخته می شده اند عبارتند از: ‏
‏1)حیاط یا صحن: که از خصوصیات اساسی نقشه متداول در مساجد و مدرسه است که علاوه بر نماز ‏جماعت برای گرفتن وضو و نیازهای دیگر بوده و در ابعاد مربع مستطیل ( مربع در مدارس و مستطیل در ‏مساجد) ساخته می شده است.‏
‏2) ایوان و صفه، رواق و طاق نما: که یک واحد مرکب از یک طاق آهنگ که به حیاط چسبیده و بخشی از ‏نمای داخلی حیاط را شکل می دهند. در بالای آن سر در ایوان است که به صورت قاب از جرزها و به ‏دیوارهای جناقی طاق تشکیل شده که تا پای طاق ادامه دارد و در بالای آن رج های افقی ادامه داشته و در ‏راس طاق بالا می رود: ایوان ها معمولاً محلی برای اجرای تزئینات و کتیبه های تاریخی هستند. ایوان ها ‏گاهی با دهلیزی به داخل حیاط و ایوان دیگری به شبستان های اطراف راه می یابند.‏
‏3) رواق: به سلسله طاق های جناغی به صورت طاق نماهایی که دور حیاط و صحن را فرا می گیرند رواق ‏گفته می شود. این رواق ها در مساجد بصورت باز و یا طاق نماهایی بسته هم ظاهر می شوند. به رواق های ‏مدارس که باز و اطاق هایی درون آنهاست حجره می گویند. زیبایی معماری تیموری در ایجا غیر عمدی ‏رواق هاست.‏
‏4) گنبدخانه ( گنبد و قبّه ) : گنبدخانه به شکل مربع و یا چند وجهی به فضای داخلی گفته می شود که ‏شبستان اصلی مسجد یا تالار بارعام امیر یا مقبره بزرگ که گنبد در هر یک از آنها در بالایش قرار گرفته ‏باشد. بسیاری از گنبدهای تیموری بیشتر از یک سلسله گنبدخانه نیست و با ردیف رواق هایی؛ گنبدهای ‏کوچک به هم وصل می شوند. گنبد به عنوان عنصر متصل در مساجد تیموریان در سمرقند و ترکستان هم ‏آثاری از گنبدسازی در مقبره امیر تیمور – مسجد مدور گنبد امیر دیده می شود. ‏
‏5) تالار ستون دار: متداول ترین روش برای احداث فضای پوشیده بزرگ با ارتفاع کم و تعدادی دهانه های ‏کوچک و بزرگ در تالارهایی با طاق گنبدی است، بر روی ستون و پایه های جرز مانند که معمولاً در ‏طرفین شبستان و ایوان و در مساجد بزرگتر در رواق ها به کار می رفته اند. نمونه این آثار در مسجد کالین ‏بخارا، مسجد نو تربت جام، مسجد جامع سمرقند که ستوندار می باشند. در یزد فضای ستون دار را ‏زمستانی می گویند. نمونه ان مسجد امیر چخماق، مسجد جامع کبیر یزد با فضاهای ستون دار و دهانه ‏های هم اندازه.‏
‏6) تالار شاه نشین دار: که اصطلاحاً جماعت خانه یا شبستان زمستانی گفته می شود. نظیر مسجد جامع ‏اولجایتو و مسجد جامع اصفهان که بر خلاف تالار ستون دار فضای این تالار محدود است.‏
‏7) چهار صفه: یک شکل معماری است که از قرن هفتم شروع شده و یکی از اجزای معماری تیموری است ‏و آن عبارت از یک فضای مربع یا مستطیل یا اتاق های متصل به هم است بطوری که در اطراف فضاهای ‏مرکز یک سلسله طاق های شاه نشین مانند به وجود آید. این طاق ها یا طاق نماها اغلب به دو طبقه ‏تقسیم می شوند که از طریق دهلیز و یا راهروهای سنگی که در جرز کار شده جهت رفت و آمد استفاده ‏می شود. چهارطاق و چهارصفه تقریباً صلیبی شکل بوده و با یک ردیف طاق و تویزه مسقف شده است.‏
‏8) حجره یا غرفه: اتاق های کوچک مربع شکل یا مستطیل و یا هشت گوش در اطراف حیاط هاست که در ‏مدارس در قسمت ایوان ( طاق نما) و پشت آن حجره و اتاق است در دو طبقه با راهرو که روبروی آنها در ‏طبقه دوم متصل می شده اند.‏

 

  • ۹۸/۰۹/۱۳
  • مهدیه قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی