گردشگرم

من یک گردشگرم!

گردشگرم

من یک گردشگرم!

در این وبلاگ از سفرنامه، هتل های ایران و جهان، تور، ویزا و هر آنچه مربوط به گردشگری است برایتان خواهم گفت.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

مقدمه:‏
‏  در دهه 770/1370 آخرین بازماندگان ایلخانیان در ایران از بین رفتند، اما قدرت جدیدی در آسیای میانهَ ‏ظاهر شد که سنت و قدرت بازماندگان چنگیزخان را در دشت های اوراسیا احیا نمود. تیمور که در غرب به ‏Tamerlane‏ (تیمور لنگ) معروف است، سرکرده یکی از قبایل بود که سازمان بندی و تشکیلات قبیله ‏ای خویش را به یک امپراتوری جهانی تبدیل کرد. شهرهای بزرگ سلسله تیموری در آسیای میانه و ‏افغانستان (شهر سبز، سمرقند، بخارا، هرات) از کانون های بزرگ فرهنگ و هنر برشمرده می شدند و ‏نمادی از عظمت قدرت تیموری بودند. آن ها هنرمندان چیره دست زمانه را، اغلب به اجبار، از شرق و ‏غرب به کار می گرفتند تا آرمان های تیموریان را متحقق سازند. بیشتر این آثار باشکوه امروزه وجود ندارد ‏و اغلب دستخوش زلزله، تهاجمات و بی اعتنایی شده اند. (بلر و بلوم :1381: 91تا 93)‏
تیمور و جانشینان او که مدتی نزدیک به150سال درایران حکومت کردند توانستند علاوه بر ایجاد و استقرار ‏یک دولت وسیع، ضمن فتوحات بسیار خدمات فراوانی نیز به عالم علم و ادب و هنر بنمایند.‏
تیمور به علت مسافرت های زیاد سعی داشت در اقامت های تابستانی و زمستانی خود دارای باغات و ‏عمارات سلطنتی باشد و در نقاط مهم ماوراء النهر به ساختن مساجد و بناهای مذهبی همت می گماشت تا ‏بدین ترتیب بتواند در عمران و آبادی و زیبایی کاخ های پایتخت های خود اقدام نماید.‏
شاهرخ که پادشاهی صلح جو بود در تمام طول پادشاهی خود در ترمیم خرابی هایی که به هنگام ‏لشکرکشی های پدرش به وجود آمده بود کوشید. مردم دوباره روی آسایش دیدند و هنرهای زیبا به ‏خصوص نقاشی و معماری و موسیقی پیشرفت فراوانی کرد. دانش پروری و ترویج هنر در دوران کوتاه مدت ‏پادشاهی پسر ارشد شاهرخ، الغ بیک، ادامه یافت.‏
در زمان مغول و تیمور، معماری ایران تحت تاثیر معماری چین قرار گرفت و در حقیقت سبک های چینی ‏در معماری ایران داخل شد، ساختن مقابر گنبددار در مقابل مقابر استوانه ای دوره سلجوقی، کم کم ‏معمول و نقش حیوانات خرافی و قیافه های چینی در زینت دیوارها رایج گردید. استفاده از آجرهای لعاب ‏دار و فن مقرنس کاری در ساختمان های این دوره پیشرفت نمود. مسجد کبود تبریز در این مورد بهترین ‏نمونه هنر کاشی کاری این دوران است. در دوره تیموریان ذوق و قریحه ایرانی در فن معماری بیشتر در ‏مساجد و کاخ های سلطنتی و آرامگاهها و مدارس است .(تاجبخش،1381:271تا 273)‏
معماری شکوهمند تیموری نشان از واقعیت سیاسی دارد که مرکز ثقل آن دقیقاً در صفحه شمال شرقی ‏ایران قرار دارد. از این رو است که مناطق خراسان و ماوراء النهر به عنوان منبع نوآوری های عمده در ‏طراحی و مانند فنون ساختمانی و تزئینی جانشین مناطق شمال غرب و مرکزی ایران گردید. با این همه ‏ادامه  اسلوب ایلخانی و آل مظفر آشکار است و بی تردید با مهاجرت داوطلبانه یا اجباری صنعتگران مناطق ‏مرکز و جنوب ایران به مراکز قدرت تیموری و این حقیقت که وبرانی های ناشی از لشگرکشی های تیمور ‏در این مناطق کمتر از نقاط دیگر بود بی ارتباط نیست(بلرو بلوم1381،:21تا217).‏
لشکر کشی های تیمور منبع عظیم غنیمت  و ثروت سرشار و عامل عمده برای برپاکردن ابنیه پرعظمت ‏در این دوره گردید. سمرقند در این دوران مرکز هنرمندان مختلف بود.(تاجبخش،1381،273)‏
معماری دوره تیموری در ایران که دنباله معماری دوره ایلخانی است. گرچه بسیاری از افکار آن از خراسان ‏الهام گرفته است. از آنجایی که در طبقه بندی ویژگی های معماری ایلخانی که به سبک آذری نیز نامیده ‏شده است؛ اواخر این دوره را دوره دوم سبک آذری می گویند، یعنی کلیات معماری و اجزای آن بیشتر ‏ایرانی است تا اینکه از سرزمین های اسلامی شمال شرق تاثیر پذیرفته باشد. شاید برخی از شیوه های ‏تزئین متداول در مساجد و مقابر سرزمین های شمالی در تعدادی از بناهای شاخص به نحوی تجلی پیدا ‏کرده است و مهمترین آنها مسجد گوهرشاد در مشهد است.(فایق توحیدی،1386:269)‏
‏  اهمیت معماری تیموری نه تنها در عمارات باشکوه آسیای میانه، بلکه در الهام و اشتیاقی نهفته است که ‏در سرزمین های شرق اسلامی، از ترکیه تا هند، پدید آورد. قالب معماری تیموری از طریق شناخت ‏مستقیم خود عمارات، نقشه ها و طراحی های آن ها و مهاجرت معماران و اهل حرفه آن ها پخش و منتشر ‏شد. زنجیره ای از منابع و قریحه هنری در تختگاه های تیموری امکان ایجاد سبک سلطنتی معماری را ‏پدید آورد  و قدرت های سلطنتی بعدی همچون صفویان، عثمانیان و تیموریان هند نه تنها از اشکال و ‏الگوهای تیموری بهره گرفتند، بلکه در هرجا که امکانات آن فراهم شد از آرمان های تیموری هم استفاده ‏کردند. (بلر و بلوم:1381،107)‏
تاریخ ایران از دوران ظهور ترکان تا به قدرت رسیدن صفویان دارای چند ویژگی اساسی بوده است نخست ‏اینکه در تمامی این مدت، این سرزمین تحت سلطه ی بیگانگان بوده است. در مراحل آغازین این روند، ‏دودمان های ترک تبار مانند غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان روزگار درازی را بر ایرانیان حکومت ‏کردند. پس از ترکان نیز ایلخانان مغول همین سنت را تداوم بخشیدند و آخرین مرحله ی این یورش ها ‏یورش تیمور گورکان و حکومت او و جانشینانش در این قلمرو بوده است بوده است. در این سده های دراز ، ‏حکومت های محلی و منطقه ای گوناگونی در بخش هایی از ایران به قدرت رسیدند ولی هیچ یک از آنها ‏چندان اهمیتی نداشت که بر این ویژگی خدشه و خللی وارد کند.‏
دیگر ویژگی اینکه تمامی این حکومتگزاران که از طریق یورش نظامی یا مانند آن قدرت یافتند صاحب ‏فرهنگی برتر از فرهنگ بومیان نبودند. امپراتوری های ایران باستان، فرهنگ ریشه دار و توانمندی را به ‏وجود آورده بودندکه با پایان دوره باستانی از میان نرفت بلکه به دوران اسلامی انتقال یافت. درمقابل ‏ترکان، مفولان و تیموریان ،نیروهای نظامی بیایان گردی بودند که با تکیه بر نیروی شمشیر به قدرت ‏میرسیدنداما فرهگی برتر برای ارائه نداشتند.بیشتر این مهاجمان برای آشنایی با فرهنگ تکاپویی از خود ‏نشان نمیدادندو تنها به امور سیاسی و نظامی می پرداختند. در این میان تیموریان راه و روشی متفاوت ‏داشتندوآنان اگرچه بهره ای چندان از دانش و فرهنگ نداشتند اما از همان آغاز  گرایشها و رویکردهای ‏فرهنگی از خود نشان می دادند.دست کم علاقه مندی خود را به فرهنگ و تکاپوهای فرهنگی ابراز ‏میکردند.و با  اهل فرهنگ پیوند می یافتند. تیمور و جانشینان او به گونه ای این رویکرد را پی گرفتند که ‏باید حکومت نیموریان را فرهنگی ترین حکومت در میان حکومت های مهاجم ایران بعد از اسلام به شمار ‏آوورد.(فراهانی منفرد:1381، 50 و 51)‏

 

  • ۹۸/۰۸/۱۶
  • مهدیه قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی